سه‌شنبه, 29 اسفند 1402

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان شمالی

  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ 
  • تعداد بازدید : 83
  • کد خبر : ۹۱۶۳۹
مصاحبه خبرگزاری ایسنا با دكتر علمی محقق مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی

خراسان شمالی یکی از قطب دامپروری در کشور است که بسیاری از مردم از جمله روستاییان و عشایر در این استان مشغول پرورش و تولید دام هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی به نقل از ایسنا، گوشت و شیر از جمله محصولاتی است که برای یک دامدار تبدیل به ارزش افزوده میشود اما در کنار آن پشم نیز از دیگر محصولات تولیدی دام است که می‌تواند به اقتصاد یک دامدار کمک کند.

اما چند سالی است که فروش این محصول در خراسان شمالی به شدت رکود پیدا کرده است، بطوری که بسیاری از دامداران پشم‌های چیده شده را دور می‌ریزند.

حسن علمی محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی  با تاکید بر اینکه هنوز بازار فرش از بین نرفته است، گفت: فقط ذائقه مردم برای استفاده از پشم در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، سمنان و مازندران تغییر یافته است.

دکتر حسن علمی  محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در مصاحبه با خبرگزاری واحد ایسنا گفت:در گذشته مقدار زیادی از پشم تولیدی در تولید محصولاتی همچون لحاف، تشک استفاده می‌شد اما در حال حاضر این کالا از محصولات دیگری همچون لایکو و ... استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری پشم از کیلویی 100 تومان شروع می‌شود و به پنج هزار تومان نیز می‌رسد، ادامه داد: یکی از عللی که پشم تولیدی در خراسان شمالی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، آن است که قطر پشم بیش از 35 میکرون است و از سوی دیگر پشم تولیدی رنگی است و زمان رنگ رزی رنگ به خود نمی‌گیرد.

علمی توضیح داد: پشم‌های قرمز رنگ در فرآیند رنگرزی فقط رنگ قرمز را به خود جذب می‌کند و پشم‌های با رنگ سیاه فقط رنگ سیاه را به خود جذب می‌کند و پشم سفید است که قابلیت رنگ کردن به انواع رنگ‌ها را دارد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر درون پشم‌های خراسان شمالی ژار(خر مو) وجود دارد و زمانی که آن وارد پشم می‌شود، به هیچ عنوان رنگ نمی‌گیرد.

به گفته وی، در زمان‌های گذشته پشم منطقه خراسان فقط برای گبه بافی و نمد بافی استفاده می‌شد.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی از دامداران مقداری از پشم موجود بر روی بدن دام را با اسپری‌هایی که دارای رنگ شیمیایی است، رنگی می‌کنند که این مواد مانع جذب رنگ پشم به هنگام انجام عملیات رنگرزی می‌شود و به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌های تولید نخ از خریداری این گونه پشم‌ها خودداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین طول و قطر الیاف در ناحیه گردن، شکم و گرده دام متفاوت است و بسیاری از دامداران به هنگام چینش این پشم‌ها را با یکدیگر مخلوط می‌کنند که این امر موجب پایین آمد کیفیت پشم و قیمت آن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون طرح‌های مختلفی برای استفاده از پشم و بالا بردن ارزش اقتصادی آن مطرح شده است، توضیح داد: یکی از این طرح‌ها استفاده از پشم برای تولید مواردی همچون کف خودرو و ... بوده که حتی با ایران خودرو و سایپا نیز وارد مذاکره شده‌ایم.

علمی تصریح کرد: به استانداری خراسان شمالی نیز طرح راه‌اندازی استحصال چربی پشم دام نیز ارائه شد که این چربی از آب پشم‌های شسته شده پشم به دست می‌آید و در ایران چنین کارخانه‌ای وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در پشم دام چربی به نام لالوئین وجود دارد، گفت: از این چربی برای استفاده از لوازم آرایشی و صنعت چسب‌سازی استفاده می‌شود.

وی افزود: این پیشنهاد به استانداری داده شد و آن‌ها قول دادند تا جایی که امکان دارد از این طرح حمایت می‌شود اما در حال حاضر طرح رها شده است.

به گفته وی، طرح تولید موکت پشمی که در کشورهایی همچون افغانستان از آن استفاده زیادی می‌شود نیز ارائه شده است اما اتفاق خاصی در این خصوص نیز تاکنون نیفتاده است.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تاکید کرد: با توجه به اینکه اقدام چندانی برای اجرای این طرح‌ها در این استان انجام نشده است و برای اینکه ارزش اقتصادی پشم‌های تولید شده در این استان افزایش یابد باید به دامداران آموزش داده شود که پشم ها را با یکدیگر مخلوط نکنند و از سوی دیگر پشم چین های ماهر در استان تریبت شوند.


امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها